Zrušení trvalého pobytu
Základní zobrazení / Rozšířené zobrazení / Plné zobrazení
-
Označení - pojmenování - životní situace
Zrušení trvalého pobytu
-
Základní informace k životní situaci
Ohlašovna rozhodne o zrušení údaje místa trvalého pobytu na písemnou žádost oprávněné osoby, pokud zaniklo užívací právo občana k objektu a pokud občan tento objekt neužívá.
O žádosti vede úřad (správní orgán) správní řízení, ve kterém zjišťuje, zda byly současně splněny uvedené podmínky.
Je-li údaj o místu trvalého pobytu úředně zrušen, je místem trvalého pobytu sídlo ohlašovny, v jejímž územním obvodu byl občanovi trvalý pobyt úředně zrušen.
-
Kdo je oprávněn v této věci jednat(podat žádost apod.)
Žádost o zrušení údaje místa trvalého pobytu podává vlastník objektu nebo jeho vymezené části, nebo ten, kdo je oprávněn užívat byt, tedy nájemce. Tato osoba musí být starší 18 let, způsobilá k právním úkonům. Pokud je uvedených osob více, např. manželé, společní nájemci bytu, sourozenci, společní vlastníci domu, žádají o zrušení společně s tím, že vyberou společného zástupce, kterého v žádosti zmocní k zastupování v celém rozsahu správního řízení (nepožaduje se úředně ověřený podpis).
-
Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace
Podmínky pro zrušení údaje místa trvalého pobytu stanoví § 12 zákona č. 133/2000 Sb., o evidenci obyvatel, ve znění pozdějších předpisů. Pro zrušení trvalého pobytu se musí prokázat současné splnění dvou podmínek, a to zaniklo-li užívací právo občana k domu nebo bytu a neužívá-li občan tento objekt nebo jeho vymezenou část.
Při vyřízení žádosti postupuje správní orgán dle správního řádu a účastníky řízení jsou žadatel a ten, komu má být údaj o místu trvalého pobytu zrušen.
Správní orgán zpravidla postupuje tak, že oba účastníky předvolá k ústnímu jednání a žadatele vyzve k doložení dokladů od nemovitosti. V případě, že se účastníci řízení na některých skutečnostech neshodnou, nebo se některý z nich k ústnímu jednání nedostaví, provede správní orgán důkaz svědeckou výpovědí, zda se odpůrce v místě trvalého pobytu zdržuje či ne. Pokud není znám současný pobyt toho účastníka řízení, kterému má být trvalý pobyt zrušen, ustanoví mu správní orgán opatrovníka, který hájí jeho práva, a písemnosti mu doručuje veřejnou vyhláškou. Řízení se ukončuje rozhodnutím, před jehož vydáním mají účastníci řízení možnost vyjádřit se k podkladům pro jeho vydání.
Pokud nejsou stanovené podmínky pro zrušení trvalého pobytu splněny obě současně nebo se je nepodařilo prokázat, rozhodne správní orgán o tom, že se žádosti nevyhovuje.
Pokud se žadatel rozhodne vzít svou žádost zpět nebo dojde ke změna trvalého pobytu toho účastníka řízení, kterému má být trvalý pobyt zrušen, může dojít k zastavení správního řízení.
-
Jakým způsobem můžete zahájit řešení této životní situace
Řízení je zahájeno podáním žádosti na ohlašovně, v jejímž územním obvodu má být trvalý pobyt zrušen.
Žádost může občan zaslat poštou nebo donést osobně, v tomto případě mu bude podání potvrzeno na kopii žádosti.
Pokud žádost zašlete na úřad, který není příslušný k zahájení řízení, začíná lhůta pro vyřízení běžet doručením na příslušný úřad.
-
Na které instituci životní situaci řešit
Žádost podávejte na úřadu podle místa trvalého pobytu osoby, které chcete tento údaj zrušit. V Ostravě jsou to úřady městských obvodů podle příslušné adresy trvalého pobytu.
Magistrát města Ostravy je pouze odvolacím orgánem. Není příslušný ani k přijetí žádosti, ani k jejímu vyřízení.
-
Jaké doklady je nutné mít s sebou
K žádosti o zrušení údaje místa trvalého pobytu je potřeba doložit doklady osvědčující, že:
-
žadatel je oprávněn k podání žádosti, jestliže je vlastníkem domu nebo bytu (originál výpisu z katastru nemovitostí, kupní nebo darovací smlouvy s doložkou právní moci vkladu do katastru nemovitostí) nebo, jestliže je oprávněn užívat byt (originál nájemní smlouvy, dohody o užívání bytu, aj.), jestliže je nájem bytu na dobu určitou, která již uplynula, ještě doklad o prodloužení nájmu (originál evidenčního listu, dodateku, nebo potvrzení o trvání nájmu),
-
odpůrci zaniklo právo byt užívat (originál pravomocného rozsudku soudu o zrušení společného práva k nájmu bytu, dohody bývalých manželů, pravomocného rozsudku o rozvodu manželství, přechodu nájmu, atd.),
-
odpůrce dům, byt nebo jejich vymezenou část neužívá (tuto skutečnost uvedou účastníci řízení do protokolu při ústním jednání, popřípadě ji mohou potvrdit svědkové).
-
-
Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici
-
Jaké jsou správní a jiné poplatky a jak je máte uhradit
Od 01.01.2016 je stanoven správní poplatek ve výši 100,-Kč za každou osobu uvedenou v návrhu. Poplatek se hradí při podání žádosti hotově na pokladně úřadu.
-
Jaké jsou lhůty pro vyřízení
Lhůta pro vyřízení žádosti o zrušení údaje místa trvalého pobytu je správním řádem stanovena na 30 dnů, ve složitějších případech až na 60 dnů a i tuto lhůtu je možno podle potřeby prodloužit.
O prodloužení lhůty po zvážení důvodů rozhoduje nadřízený správní orgán (Magistrát města Ostravy). To, že byla lhůta pro vydání rozhodnutí prodloužena, dá správní orgán na vědomí všem účastníkům řízení.
V případě přerušení řízení lhůty neběží.
-
Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace
Pokud žádost podává majitel domu či bytu, je účastníkem řízení kromě odpůrce i nájemce vymezené části domu nebo bytu, kde byl ten, komu má byt trvalý pobyt zrušen, přihlášen.
Jestliže je více nájemců nebo vlastníků nemovitosti a o zrušení údaje místa trvalého pobytu požádal jen jeden z nich, pak jsou účastníky řízení i ostatní (pokud jsou žadateli známi, měl by je uvést v žádosti - nejlépe, když však píší žádost společně a dohodnou se na společném zástupci).
Svědek není účastníkem řízení.
-
Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány
Hlavní zásadou správního řízení je spolupráce účastníka řízení se správním orgánem.
Účastník řízení:
-
doplní neúplné podání ihned po výzvě správního orgánu,
-
dostaví se k ústnímu jednání,
-
uvede pravdivě všechny skutečnosti potřebné k objasnění záležitosti,
-
doloží potřebné doklady a nic nezatají,
-
navrhne důkazy a svědky,
-
přebírá písemnosti, které se doručují do vlastních rukou.
Občan je povinen požádat o vydání nového občanského průkazu do 15 pracovních dnů po dni, kdy nabylo právní moci rozhodnutí o zrušení údaje o místu jeho trvalého pobytu.
-
-
Elektronická služba, kterou lze využít
Od 1. 1. 2006 je možno podání učinit i v elektronické podobě podepsané zaručeným elektronickým podpisem.
Podání učiněné dálnopisem, faxem a veřejnou datovou sítí bez zaručeného elektronického podpisu je možné za podmínky, že je do 5 dnů potvrzeno osobně nebo doplněno písemně nebo ústně do protokolu.
-
Popis byl naposledy aktualizován
24.11.2016
-
Datum konce platnosti popisu
Neuvedeno